ASV West-Vlaanderen

Uitstap naar Noord-Frankrijk WO 2

Als de lente komt in ’t land…

Als je echt interesse hebt voor de Tweede Wereldoorlog, heeft de regio Noord-Frankrijk heel wat te bieden. Omdat de Duitsers dachten dat de D-day-invasie zou plaatsvinden in de omgeving van Calais (waar het Kanaal op zijn smalst is) en niet in Normandië, is de hele regio volgebouwd met bunkers en andere verdedigingsinfrastructuur. Deze waren een deel van de Atlantikwall verdedigingslinie.

Met Luc Cleenewerck als gids zullen we dit op donderdag 21 maart 2019 ontdekken.

Luc was jaren docent militaire geschiedenis van Frans-Vlaanderen voor gidsen in opleiding bij de West-Vlaamse gidsenkring. Hij maakte voor WTV in 1995 een reportagereeks over dit onderwerp. Hij is ook auteur van heel wat publicaties hierover en momenteel werkt hij aan een nieuw boek .


We reizen met Mandelcar en vertrekken om

07.15 uur Prins Albertlaan 78 Izegem tel. 051 31 75 74

07.40 uur Opstap carpoolparking Oostkamp ( wegens werken in Loppem)

08.15 uur Opstap carpoolparking bij Bakkerijmuseum Veurne (Gilbert Moerman 0498 15 93 67)

1) V1-basis uit 1943 in Wallon Cappel. Dit is de best bewaarde V1-basis die nog bestaat.

Een 10-tal gebouwen in snelbouwsteen liggen verspreid in het bos.

Alles is goed bereikbaar via de betonweggetjes die de Duitsers indertijd voor ons aangelegd hebben. Komt bij de groep steeds over als 'een ware ontdekking' , niettegenstaande er nu infopanelen bijgezet werden.

Inleiding door de gids via video op de autobus.

2) het V1-velddepot van Renescure. Midden de velden liggen de opslagplaatsen in snelbouwsteen voor de V1 over een uitgestrekt terrein verspreid. Te zien vanop de bus. We rijden gewoon door de site.

3) Het Duitse vliegveld van Arcques. Jammer genoeg erg teruggedrongen door het oprukkende industrieterrein.

We stoppen in ‘Moulin Snick’ te Blendecques voor een verfrissing

4) Stop op de parking van La Coupole. (indien niet achter op het tijdschema) uitleg over de V2

Vanaf hier wordt het landschap erg mooi want we rijden door 'Klein Artesië'.

5) De V1-site te Cormette die gelegen is tussen hoevegebouwen. Te zien vanop de bus.

6) De V1-site van Journy. Niet goed te zien vanop de bus. We stoppen indien nog voldoende tijd. (erg lijkend op Wallon-Cappel, slechts de lanceerhelling is ongeschonden)

Het middagmaal is in 'Auberge du Goulet' te Pernes-les-Boulogne. (vallei van de Wimereux, 7 km ten noordoosten van Boulogne)

* kir met koekjes

* visbouché / witte wijn

* jambon braisé met frietjes en groenten / rode wijn

* kaas / rode wijn

* taart of ijs

* koffie * water incl. 1 glas witte wijn p.p. en 1/3 fles rode wijn p.p.

7) Te Pittefaux rijden we het vroeger 'spergebied' van de 'Atlantikwall' binnen.

8) Bij Wimereux rijden we langs een 50 m lange 'dombunker' voor het lange afstand spoorweggeschut.

9) We bezoeken de 'Batterie Todt' te Audinghem ( op geschutstoren 1 na, die nu museum is en dus ingang te betalen ) . We maken een wandeling van ongeveer 1 km door de site en we krijgen geschutstoren 2 en 3 te zien. Een ontdekking is geschutstoren 4 waar nog graffiti van de gelegerde Duitse soldaten te zien is. Deze gigantische bunker is normaal publiek niet toegankelijk, maar er is geen enkel gevaar. (Bezoek onder voorbehoud van toegankelijkheid.)

Zaklamp en degelijk schoeisel zijn hier gewenst.

Hierna drinken we een glas in de omgeving ofwel, indien niet mogelijk, in Calais.

10) Het sterk verdedigde waterbevoorradingscentrum van Onglevert, nog steeds in gebruik door de Franse Watermaatschappij. We rijden er voorbij.


Om 18.00 uur besluiten we de uitstap in brasserie Excelsior op de Markt in Veurne met een dubbele belegde boerenboterham met pastei, potjesvlees, kaas en ham, assortiment groenten, boter en mosterd.



Namens het bestuur

Piet De Coninck

Penningmeester

Klokkeputstraat 59


8800 ROESELARE piet.deconinck@outlook.com 0498 311183