De plaat draait in water en in inkt.
Het vettige drukbeeld stoot het water af en blijft vet. Direct daarop draait de cilinder onder een inktrol door. Het natte deel van de plaat stoot de inkt af (vet en water zijn elkaars vijanden) en het vette drukbeeld neemt de inkt aan.
Er draait in die pers nog een cilinder rond, die bekleed is met een rubberdoek. Het drukbeeld wordt daarop van de ingeïnkte plaat overgenomen. Deze “rubberen” cilinder brengt het drukbeeld over op het papier. Het beeld wordt dus, van de plaatcylinder via de rubberdoekcilinder 'overgezet' op het papier.
De leesbare offsetplaat maakt een onleesbare afdruk (in spiegelbeeld) op het rubberdoek en het rubberdoek maakt weer een leesbare afdruk op het papier.
In Vierkleurendruk gebruikt men Cyaan, Magenta, Yellow en Black (CMYK).
Er worden dus 4 platen gemaakt, op één plaat staat alles waar bv. zwart op staat, een andere plaat voor al het geel,…
Er staan dus 4 torens (kleurenstations) naast elkaar. Het papier wordt 4 keer bedrukt, elke keer met een andere kleur.
De snelheid waarmee dat alles vooruitgaat: bij de oudere drukpersen 36 km/h en bij de nieuwe 48 km/h .
Er worden 48 pagina's in één keer gedrukt.
Het eindprodukt van een magazinedrukpers noemt een “katern”
5. Rondleiding
Daarna mochten we fluo veiligheidsjasjes aantrekken en vertrokken we op verkenning door de gebouwen.
Zo kregen we elke afdeling grondig te zien. We krijgen een totaalzicht op de weg die moet afgelegd worden vooraleer een krant of een tijdschrift in onze postbus belandt.
We wandelen eerst door gangen , met links en rechts kantoren waar een heleboel mensen aan het werk zijn, o.a.
- -een kantoor waar de streekkrant opgemaakt wordt (bestaat uit 11 edities : Roeselare, Ieper,…)
- -een kantoor voor de Krant van West-Vlaanderen
- -kantoren waar de afwerking van de magazines gebeurt . De magazines worden hier niet gemaakt , ze worden opgestuurd via de computer. De magazines worden wel in deze kantoren nagelezen en gecontroleerd. In deze kantoren geen politiek!
- -er is ook een kantoor waar de echtheid van de kleuren gecontroleerd wordt (onder daglicht)
|