home onze vereniging activiteiten Forum verslagen Fotoalbums Contact
Vrijdag 1 juni (NAMIDDAG)
SCHONBRUNN

 

Na het middageten in het hotel vertrekken we met de bus voor een bezoek aan Schonbrunn.

Op de bus vertelt Hannelore o.a. over het ontstaan van de Oostenrijkse vlag

Volgens een legende werd de vlag uitgevonden door Hertog Leopold V van Oostenrijk (1157-1194) en bedacht bij een strijd tijdens de Kruistochten. Na de Slag van Acre was zijn witte kledij volledig doorweekt in bloed, maar toen hij zijn riem verwijderde was de textiel daaronder nog wit. Hij vond dit zo'n bijzonder zicht dat hij de vlag van Oostenrijk liet maken naar dit ontwerp

 

We rijden door de Wienzeile. De gids maakt ons opmerkzaam op de huizen nrs 38 en 40.
Het zijn bekende huizen , in Jugendstil, ontworpen door de beroemde Oostenrijkse Jugendstil architect Otto Wagner,

Het eerste is het Medallion Huis met zijn gouden stucwerk (foto links). Het oppervlak van de stenen pilasters is vrolijk versierd met medaillons, palmbladeren, slingers, pauwenveren……

Huis nr 40 (foto rechts) is volledig bedekt door gekleurde tegels en heet daarom het Majolica House

 

Paleis Schönbrunn / Geschiedenis

 

Onderweg, op de bus, vertelt Hannelore over de geschiedenis van het Schloss Schonbrunn.

Nadat keizer Maximiliaan II het domein waarop het huidige paleis ligt - indertijd bekend onder de naam Katterburg - in 1569 aankocht, liet hij het bestaande kasteel ombouwen tot een jachthuis. Het verhaal gaat dat zijn zoon keizer Matthias hier een mooie bron ontdekte tijdens de jacht waarop hij zei 'So ein schöner Brunnen' (wat een mooie bron), wat leidde tot de naam Schönbrunn.

In 1695, nadat de Turken het jachthuis vernield hadden, gaf keizer Leopold I architect Johann Fischer von Erlach de opdracht om een paleis te bouwen dat de pracht en praal van Versailles moest overtreffen.
Maar vanwege kostelijke oorlogen werd het voorstel van Fischer von Erlach, dat bestond uit een groots paleis dat gelegen was op de top van een heuvel , te duur bevonden
De keizer moest zich tevreden stellen met een meer bescheiden ontwerp. De bouw van het paleis ging van start in 1696 maar toen Leopold I in 1705 stierf was het slechts gedeeltelijk voltooid.

Zijn opvolger, Jozef I, had niet veel belangstelling voor het paleis.

In 1728 kwam Schönbrunn in het bezit van keizer Karel VI, maar hij bezocht het slechts af en toe om fazanten te schieten. Uiteindelijk gaf hij het landgoed aan zijn dochter, Maria Theresia
Maria Theresia's bewind, dat begon toen Karel VI plotseling stierf in 1740, markeerde het begin van een belangrijk tijdperk voor Schönbrunn.

Onder Maria Theresia werd Schonbrunn het middelpunt van het hofleven.

De Oostenrijkste keizer was de 2de rijkste ter wereld (na de tsaar van Rusland).

Nog enkele wetenswaardigheden over Schonbrunn :

In1772, het zes jaar oude wonderkind Wolfgang Amadeus Mozart gaf een concert in de Spiegelzaal.

Napoleon had een ontmoeting met zijn generaals in de Vieux Laque Room.

In het Blauwe Chinese Salon, ondertekende Keizer Karel I zijn troonsafstand van de kroon in 1918, dat betekende het einde van 640 jaar Habsburgse heerschappij in Oostenrijk en de ondergang van de monarchie.

Ter gelegenheid van het congres van Wenen werd in de Grote Galerij een groot bal gehouden in 1814-15,
Vandaag geeft de Oostenrijkse regering hier recepties als belangrijke staatshoofden naar Oostenrijk komen voor officiële bezoeken.

 

Bezoek aan Schönbrunn

 

Het is ondertussen aan het regenen! We doen het eindje van de bus naar de ingang dus lopend!
We maakten dus maar één foto van de voorzijde van het paleis.

Let op : NET ZOALS IN DE HOFBURG MOGEN WE IN HET PALEIS GEEN FOTO’S NEMEN, VANDAAR DAT WE ONS VERHELPEN MET FOTO’S VAN INTERNET.

Binnenplein

Een grote poort geflankeerd aan beide zijden door obelisken geeft toegang tot de uitgestrekte binnenplaats die versierd is met grote fonteinen

 

Grote Galerij

De eerste zaal die we bezoeken is de grote Feestzaal., 43m lang , 10m breed en 11m hoog.

De witte muren zijn versierd met verguld stucwerk uit de Rococo, en het plafond is versierd met drie grote schilderijen. Meer dan 60 vergulde kandelaars en kroonluchters !!

De plafondschilderijen zijn het werk van de Italiaanse schilder Gregorio Guglielmi . Het middelste fresco toont het floreren van de monarchie onder het bewind van Maria Theresia .. In het midden tronen Francis Stephen en Maria Theresia, omringd door de verpersoonlijkingen van de deugden

Naast voor concerten en evenementen, wordt de Grote Galerij gebruikt voor recepties.
In 1961, was hier de ontmoeting tussen de Amerikaanse president John F. Kennedy en de Sovjet Premier Nikita Chroesjtsjov




Aan weerszijden van de Grote Galerij bevinden zich 2 kleinere zalen die afgeschermd zijn


De “Rössel Room” (Horse Room) of Kamer van de Paarden is een klein kabinet dat de verbinding vormt tussen de Grote Feestzaal en de Ceremonie Hall.
De naam van de kamer is afgeleid van de foto's die de kamer versieren: de muren zijn behangen met
een groot aantal portretten van paarden uit de keizerlijke rijscholen .
Het centrale schilderij toont een jachtpartij
Schönbrunn was immers oorspronkelijk gebouwd als jachthuis voor de keizer .
Deze schilderijen behoren tot de oudste kunstwerken in het paleis

 

 


Nu komen we in de Hall of Ceremonies (Ceremoniehal)

Hier geeft onze gids uitleg over de schilderijen.

Ze tonen ongelooflijk gedetailleerde scènes uit het huwelijk van de toekomstige keizer Jozef II (Maria Theresia's zoon) met Isabella van Parma, een Bourbon prinses.
Dit huwelijk was een zet van Maria Theresia ,om Frankrijk aan de zijde van Oostenrijk te brengen . Het grootste schilderij in deze serie toont de komst van de prinses uit de Belvedere bij het keizerlijk paleis . De andere schilderijen tonen de ceremonie in de kerk St. Augustin en de koninklijke tafel in de Grote Zaal van de Hofburg. Het middageten op gouden borden. Alleen de keizerlijke familie at, alle anderen stonden eromheen en mochten kijken!!

Let op de details in de gebouwen, de mensen en hun kleding is aan de gedekte tafel

 

 

 

 

 

 

 

Op deze foto zien we een schilderij van Maria Theresia in een jurk genaaid door de weeskinderen van Mechelen
Dit is waarschijnlijk het beroemdste van alle portretten van Maria Theresia, dat haar laat zien als "First Lady van Europa" in een prachtige jurk van Brabants kant

Hiernaast een foto van het Blauwe Chinese salon. We zien hier de kamer waar de laatste keizer toestemde afstand te doen van een rol in de regering. Dit was het gevolg van de nederlaag van Oostenrijk in de Eerste Wereldoorlog (in 1918).

Het blauwe, Chinese salon werd aan het begin van de 19de eeuw ingericht met de huidige wandbekleding van het met de hand beschilderd rijstpapier uit de 18de eeuw.

Het is,historisch gezien, een zeer belangrijke zaal: hier werden de onderhandelingen gevoerd, die ertoe leidden, dat op 11 november 1918 de laatste keizer, Karel I, afstand moest doen van zijn regeringsbevoegdheid. De dag erop werd de republiek uitgeroepen en daarmee kwam een einde aan de heerschappij van de Habsburgers, die meer dan 600 jaar had geduurd.

Karel werd uiteindelijk met zijn gezin verbannen. Hij stierf in 1922 , pas 35 jaar oud, op Madeira; zijn vrouw Zita stierf in 1989 en werd als laatste keizerin van Oostenrijk bijgezet in de keizerlijke crypte in Wenen.

De Napoleon Kamer met zijn gigantische Brusselse wandtapijten.

Toen Napoleon Wenen bezet hield in 1805 en 1809, koos hij Schönbrunn als zijn hoofdkwartier. Gedurende deze periode heeft hij waarschijnlijk deze kamer gebruikt als zijn slaapkamer.

Zijn huwelijk met Marie Louise, de dochter van keizer Frans II in 1810 was bedoeld om de vrede tussen de twee heersers te bevestigenn
(hij was gescheiden van Josephine de Beauharnais)

Met Marie-Louise kreeg Napoleon een zoon die bekend staat als de hertog van Reichstadt.

Na de nederlaag en de troonsafstand van Napoleon bracht Marie Louise haar twee jaar oude zoon naar Wenen, waar hij opgroeide aan het hof van zijn grootvader. Zijn portret als kind toont hem tuinierend in het park bij Schloss Laxenburg. De jonge hertog leed aan tuberculose en stierf in deze kamer in 1832 op de leeftijd van slechts 21.

De meest indrukwekkende van alle kamers is de Vieux-Laque kamer .Keizerin Maria Theresia liet het opknappen ter ere van haar overleden echtgenoot , na zijn dood in 1765.

De kunst is adembenemend, maar hier blijkt ook een zelden geziene kant van de monarchie. Je krijgt het gevoel dat we hier te maken hebben met een vrouw die heel erg verliefd was op haar man, en van een verlies die ze heel diep voelde .

 Zwarte lakpanelen, die uit Peking stammen, werden in de notenhouten lambrizering aangebracht en voorzien van vergulde omlijstingen. Maria Theresia heeft vanaf het ijdstip van zijn dood alleen nog maar rouwkleding gedragen.

In haar gebedenboek vond men na haar dood een briefje, waarop zij de gelukkige tijd van haar huwelijk (d.w.z. het aantal uren) heel nauwkeurig had genoteerd .De keizerin gaf ook de opdracht voor een aantal portretten van deze kamer, die hier nu nog steeds hangen. Het postume portret van haar man door Pompeo Batoni werd voltooid in 1769, vier jaar na de dood van de keizer.

Wij staan nu in het kostbaarste vertrek van het paleis, de zogenaamde miljoenenkamer. De kamer heeft deze naam te danken aan de lambrizering van zeer zeldzaam rozenhout, waarin Indo-perzische miniatuurtjes zijn aangebracht.
Deze miniatuurtjes laten scènes zien uit het privé- en hofleven van de Mogulheersers in India in de 16de en 17de eeuw. Ze werden door leden van de keizerlijke familie in stukken gesneden en in een soort collage tot nieuwe composities verwerkt. Aan weerskanten van het vertrek zijn spiegels van kristal zodanig geplaatst dat zij de illusie van oneindigheid “voorspiegelen "

Een ander opvallend kenmerk van deze kamer is de kroonluchter, een stuk van Weense vakmanschap dat dateert uit 1760 en gemaakt is van brons met email bloemen. De buste achter de bank is van de jongste dochter van Maria Theresia, Marie Antoinette, later koningin van Frankrijk.

Studie en salon van Franz Karl

Deze kamer samen met het aangrenzende salon is voor het laatst bewoond door aartshertog Franz Karl, de vader van keizer Franz Joseph.

De hieronder beschreven portretten bevinden zich in deze kamer


Hieronder een andere foto van de Miljoenenkamer

 

 

 

In de Studie van Franz Karl :

De schilderijen verplaatsen ons weer in de tijd van Maria Theresia. Hiernaast het beroemde familieportret van Martijn van Meytens .
Het laat keizer Frans Stefan en Maria Theresia zien, omringd door hun talrijke kinderen.

Het keizerlijk paar had 16 kinderen ( 11 dochters en 5 zonen ), waarvan er 10 in leven zijn gebleven. Twee later geboren en 3 reeds gestorven kinderen staan niet op dit schilderij. Het hoorde tot de belangrijkste taken van een heersersfamilie, voor zoveel mogelijk erfgenamen te zorgen, om het voortbestaan van de dynastie te verzekeren.

 

 

 

Van de 16 kinderen die Maria Theresia kreeg zijn er zeker twee de geschiedenis in gegaan.

Marie Antoinette, de op een na jongste van de zestien kinderen, verliet Wenen in 1770 als meisje van nog geen vijftien jaar om in Frankrijk de vrouw te worden van de vijftien jaar oude kroonprins; vier jaar later besteeg deze als Lodewijk XVI de troon .

Ze stierf onder de guillotine in 1793 (8 maanden na haar echtgenoot)

Keizer Jozef II was de oudste zoon en troonopvolger van Maria Theresia en keizer Franz I Stephan . Jozef II was zeer liberaal en tolerant en liet andere godsdiensten toe.

Tegenover het familieportret (met 11 kinderen) ziet u afbeeldingen van die vrouwen, die een belangrijke rol hebben gespeeld in het leven van Maria Theresia. Rechts, naast de spiegel, haar moeder Elisabeth Christine (schilderij hierboven)

In deze kamer zien we ook een portret van gravin Fuchs, eerst gouvernante en later vertrouwelinge van de vorstin. Als enige niet-Habsburgse liet Maria Theresia haar in de keizerlijke grafkelder onder de Capucijnse kerk bijzetten als uitdrukking van haar genegenheid.

De Porcelain Kamer is een kleine kamer waarin de sierlijk gebeeldhouwde lambrisering geschilderd is in blauw en wit, en versierd met 213 schetsen van Franz Stephan en zijn kinderen.

Gobelin room of tapijtenkamer of “Vlaamsche" kamer. Het was de audiëntiekamer van Maria Theresia. De muren van deze zaal zijn met Brusselse wandtapijten uit de 18de eeuw ingericht.Niet alleen de muren, maar ook de fauteuils zijn overtrokken met Brusselse wandtapijten uit de 18de eeuw : die aan de muren laten markt- en haventaferelen zien, die op de zetels de twaalf maanden van het jaar.

 

 

 

De “rijke kamer” is genoemd naar het enige behouden gebleven paradebed van het Weense Hof. Het werd ten tijde van het huwelijk van Maria Theresia vervaardigd en stond oorspronkelijk in haar privé-vertrekken in de Hofburg. Bij dit pronkbed van rood fluweel met een kostbaar borduurwerk van goud- en zilverdraad horen ook delen van de voormalige wandbekleding met geborduurde, architektonische elementen.

In dit bed werden de Habsburgse kinderen dus geboren . De edelen mochten de geboorte komen bijwonen.

De afmetingen van het bed zijn 2,40m op 2,40m.

Het bed werd alleen gebruikt voor ceremoniële doeleinden (wat ze ook zou kunnen zijn!)

We komen buiten en hebben meteen uitzicht op de uitgestrekte tuin en de Gloriette.
De tuin is aangelegd in Franse stijl en ligt op een hellend terrein achter het paleis en was oorspronkelijk een jachtterrein.

Het middelste gedeelte van het park bestaat uit formeel gearrangeerde bloembedden aangelegd achter het paleis. Ze worden geflankeerd door lange rijen standbeelden. De bloembedden leiden naar de grote Neptunus Fontein. Rond de bloembedden bevinden zich formele tuinen die in een stervorm rond twee fonteinen - de Najadenbrunnen - zijn aangelegd.
Het park ligt aan de achterkant van het paleis en heeft een oppervlakte van ruim een vierkante kilometer . Het is wellicht de grootste attractie van het paleis. Het ligt op een hellend terrein. Dat park werd overigens al aan het einde van de 18e eeuw opengesteld voor het grote publiek. De tuinen, bloemperken, waterpartijen en fonteinen zijn aangelegd in Franse stijl rond een grote fontein (Neptunusfontein).
Hier werken 350 mensen om het park in stand te houden


 

 

 

Achter de Neptunusfontein loopt een zigzaggend pad naar de Gloriette, een indrukwekkende galerij gelegen bovenop de Schönbrunn heuvel. Het gebied rond de Gloriette is minder formeel aangelegd en in sommige gebieden waan je je zelfs in een afgelegen woud.
De Glorietta, een open zuilengalerij op een heuvel, sluit het park af

We wandelen nu naar de voorzijde van het paleis en vinden dat dit mooie decor geschikt is voor een groepsfoto

Eigen foto’s van het paleis (de lucht is alweer blauw!)
Het is een van de meest indrukwekkende en goed bewaarde barokke ensembles in zijn soort in Europa
Het centrale paleisgebouw is 175 meter breed en heeft een symmetrische barokke gevel. Alle gebouwen zijn beschilderd in een typisch patroon van geel en oker, een combinatie die voor heel wat gebouwen in Oostenrijk werd gekopieerd .

 

 

 

We zijn wat naar de zijkant gewandeld en krijgen hier nog meer uitleg.
De gids vertelt o.a. over de dierentuin van Schönbrunn. Opgericht als een keizerlijke menagerie in 1752, is het de oudste dierentuin ter wereld

 

 

 

Aan de rechterkant van het paleis ligt de Orangerie, waar planten en bloemen werden ondergebracht tijdens de winterperiode om ze te beschermen tegen de vorst


Tijd voor ontspanning. De gids weet een gelegenheid in de buurt waar men een keus biedt aan veel soorten gebak. Dit is tevens het einde van onze namiddaguitstap naar Schönbrunn
 

SITEMAP