home onze vereniging activiteiten Forum verslagen Fotoalbums Contact

1.Heenreis

2.Odense

TERUG NAAR OVERZICHT DENEMARKENREIS

Om 4.30 vertrek uit Izegem, om 5u vertrek van de oprit in Oostkamp.

Om 6u rijden we al door de Kennedytunnel.

6.35u. We rijden over de grens met Nederland op de A27 richting Utrecht.

Wat later rijden we over een brug over de Maas.

In Utrecht neemt onze chauffeur Edgar richting Amersfoort en Apeldoorn.

9.35u. Stop in de omgeving van Apeldoorn in een MacDonalds. Iedereen is blij eens de benen te kunnen strekken en nog meer om eens naar het toilet te kunnen gaan. Er wordt koffie gedronken en sommigen nemen een licht ontbijt.

Om 1025u zijn we aan de grens Nederland-Duitsland bij Gildehaus (Niedersachsen).

In de omgeving van Osnabruck wisseling van autosnelweg

In de omgeving van Bremen vertelt Gilbert over de Bremer Stadtmusikanten en daarbij bootst hij de geluiden van die vier dieren na (hond, kat, ezel en haan). Hij heeft daarbij zoveel succes dat er gevraagd wordt om dit nog eens over te doen. Hij doet ook La Esterella na, maar ik weet niet meer in welk verband dat was.

Chauffeur Edgar (die Engels spreekt , Lets en een beetje Nederlands ) rijdt tot Bremen.

12.25u. We verlaten de autosnelweg en rijden naar het centrum van Bremen.

Aan het "Hauptbahnhof" verlaat Edgar ons. Chauffeur Carol neemt over en zal bij ons blijven tot het einde van de reis.

We nemen het middagmaal in Serways Rasthaus Ostetal Süd (ergens tussen Bremen en Hamburg)

16.50u. Grensovergang Duitsland-Denemarken net voorbij Flensburg.

0m 17.10u pauzeren we. We maken hier voor het eerst kennis met prijzen in Deense Kronen.

Hier ook even een foto maken van de bus en van onze chauffeur Carol

Wat later rijden wij bij Middelfahrt over de brug over de "Lille Baelt".

De Kleine Belt is de zeestraat tussen het schiereiland Jutland en het eilandje Fünen.
Odense ligt op het eiland Fünen.

De brug tussen Jutland en het eiland Funen over de Kleine Belt is een stuk korter dan de 2 grotere bruggen naar het oosten, en is ook tolvrij. Vanaf de brug heeft men een goed uitzicht over Middelfart, en de brug telt hier ook 2x3 rijstroken.

Omstreeks 19u komen we aan in Odense. Sommigen van de groep checken in in Hotel Domir, anderen in het enkele huizen verder gelegen Hotel Ides.

Vóór het avondeten beleven Gilbert en ik even een stresserend moment. Wij vinden de sleutel van de hotelkamer niet meer. Ik moet alleen naar beneden en verwittigen dat ze mogen vertrekken naar het restaurant zonder Gilbert, hij heeft besloten om niet te gaan eten.

Gelukkig verschijnt hij een minuutje later met de kamersleutel in de hand, want hij had die ondertussen gevonden in.de vuilbak!!!

Rond 20.15u wandelen we in groep naar het restaurant. We eten een koud voorgerechtje met garnalen, biefstuk met frites en pannenkoeken met ijskreem als dessert.

WOENSDAG 2 JUNI. BEZOEK ODENSE IN DE VOORMIDDAG.

Na het ontbijt vertrekken we om 9.30u . Het is mooi weer en de bar op de bus draait al onmiddellijk op volle toeren.

Tijdens onze korte wandeling zien we o.a. het pittoreske straatje "Bango Boder".

In Odense, de hoofdstad van het Deense eiland Funen, ligt het geboortehuis van de schrijver Hans Christian Andersen. In dit huis is nu een museum gevestigd en daar gaan we nu naartoe.

Aan de hand van voorwerpen en afbeeldingen schetst onze gids Dirk een beeld van het leven van H.C.Andersen.

Andersen werd op 2 april 1805 in Odense geboren in een arm gezin. Vader was schoenmaker, moeder wasvrouw (die later verslaafd geraakte aan de alcohol). Zijn vader overleed toen de jongen 11 jaar oud was. Toen hij 14 jaar oud was vertrok hij uit Odense. Hij ging naar Kopenhagen.

Hoe verging het hem in Kopenhagen? Andersen probeerde het te maken in Kopenhagen. Zijn pogingen om het te maken in het theater leverden hem ook een kennissenkring op. Geleidelijk aan groeide de groep van mensen die bereid waren om hem te helpen.
Sommige van die vrienden hielpen hem ook om een schoolopleiding te volgen die we kunnen vergelijken met het huidige lager middelbaar.

Hans Christian Andersen was 1,85m, wat ongeveer 25cm groter was dan de gemiddelde mens in die tijd. Hij was dus echt wel groot. Hoeveel hij woog, weten we niet, maar hij was zeker slank! Zijn neus was aan de grote kant .En blijkbaar had hij schoenmaat 48

Hij was dol op kinderen. Zijn vermogen om zich in te leven in hun gedrag en denkwereld blijkt uit zijn sprookjes.
Andersen had daarnaast een vaardige hand in het knippen van ragfijne silhouetten in papier. Vooral in zijn vaderland Denemarken is de papierknipkunst van Andersen bekend .

De muren van de hal zijn gedecoreerd met grote fresco's die scenes uit het leven van H.CAndersen uitbeelden.

Andersen was een echte globetrotter en mag gerust een van de allereerste reisjournalisten genoemd worden. Hij heeft vooral in Italië, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Zweden rondgereisd. Auto's bestonden toen nog niet. Rondreizen was dus een stuk moeilijker in vergelijking met vandaag. De meeste van zijn reizen maakte hij per koets, al was hij bij de eersten om de toenmalige nieuwe uitvinding uit te proberen: de trein. Hij reisde met de trein zo vaak als hij kon omdat het comfortabeler was.

H.C. Andersen liet zich ook graag fotograferen.

Ondanks al zijn bijzondere vaardigheden was hij . ongelukkig in de liefde. Zijn verliefdheid op de wereldberoemde sopraan Jenny Lind was duidelijk.. In die tijd was Mevrouw Lind een echte megaster en men noemde haar liefdevol "De Zweedse Nachtegaal"; deze benaming was wellicht de inspiratiebron voor zijn "De Chinese Nachtegaal".

Hans Christian Andersen was bang om levend te verbranden. Hij droeg altijd een touw bij zich in zijn valies. Naast schone kleren en verschillende paren schoenen (maat 48!), had HCA ook altijd een schaar bij zich (papier knippen) en een notitieboekje met losse blaadjes voor ideeën en schetsen.

De werkkamer van de schrijver in Kopenhagen is hier nagebouwd en u kunt er verschillende dagboeken, knipsels en reisverslagen inkijken. De reisverslagen dateren uit zijn latere levensjaren. Toen hij eenmaal bekend was met zijn verhalen gaf hij toe aan zijn andere passie, namelijk reizen.

Het H.C.Andersen Huis is een eigentijds museum, maar het oude pand is volledig bewaard gebleven. Drie van de zeven kamertjes in het huis zijn voorzien van interieurs uit de tijd van Andersens ouders en grootouders. De inrichting is gebeurd aan de hand van oude gegevens van de familie.

Helemaal links : het vermeende geboortehuis van H.C.Andersen . Foto genomen achter glas.

We zien het bed van H.C.Andersen en het bed van zijn ouders (waarin hij geboren werd).

In totaal heeft Andersen wel 160 sprookjes geschreven en deze zijn in bijna 150 talen vertaald. Hij stierf in 1875 (70 jaar oud).

WANDELING DOOR ODENSE

We vervolgen ons bezoek aan Odense met een wandeling over de met kinderhoofdjes geplaveide straatjes. We komen voorbij de school van H.C.Andersen.

We wandelen naar het water. Hier zaten de wasvrouwen.

We komen aan de Sint Albany kerk

Daar is een verband met onze Vlaamse Karel de Goede Karel was een zoon van de heilige koning Knut IV van Denemarken .

Koning Knut werd op 10 juli 1086 in deze Sint Albany-kerk bij een volksopstand. Hij werd heilig verklaard in 1101 en is patroonheilige van Denemarken.
Zijn zoon was graaf Karel van Vlaanderen, bijgenaamd Karel de Goede

Rond de middag stappen we op onze bus en we vertrekken richting Kopenhagen.

We rijden het laatste gedeelte over het eiland Funen en bereiken de Storebæltbrug. Deze fascinerende brug is 18km lang en verbindt de Deense eilanden Seeland en Funen.