home onze vereniging activiteiten Forum verslagen Fotoalbums Contact

Uitstap op 24 april 2008 naar Serres van Laken en luchthaven Brussels Airport.

Koninklijke Serres van Laken

We vertrokken, met 57 deelnemers, om 7.30u van de parking van busmaatschappij Patteeuw .

Hierbij nog eens onze excuses aan de 23 leden die we hebben moeten weigeren door de beperkingen die zaventem ons oplegde.

Op zeker ogenblik worden we door een politieauto naar een parking van de autosnelweg geleid.Grote controle ! De chauffeur moet alle documenten van heel de maand tonen, de tacograaf wordt nagezien. Het oponthoud duurt een 15-tal minuten.

Rond 10.15 kunnen we parkeren op de parking tegenover het Koninklijk Paleis van Laken.


Koning Leopold II liet de koninklijke serres bouwen in de 19 de eeuw . Architect Alphonse Balat tekende de plannen. De serres zijn volledig uit metaal en glas, dat was erg vernieuwend voor die tijd.

De zeven serres, werden gebouwd door architect Balat, in samenwerking met zijn leerling Victor Horta

De Wintertuin Een zicht in de Wintertuin

Het serrecomplex van Laken bestaat uit drie zones en beslaat een oppervlakte van 1,5 hectare.
De eerste zone omvat een reeks monumentale gebouwen - de Embarcadère, de Congoserre, de Wintertuin, de aangrenzende Maquetserre en de Oranjerie - die op één lijn liggen en verbonden zijn met het kasteel door de Theaterserre.
De tweede zone bestaat uit het Palmenplateau, met de Débarcadère, de Palmenserre en het Palmenpaviljoen, de IJzeren Kerk, de Azaleaserre en de kweekserres.
In de derde zone bevinden zich de ondergrondse en bovengrondse galerijen en de glazen gangen met tal van sfeervolle paviljoentjes, die zich uitstrekken tussen de twee grote serrecomplexen.

Interieur van de "Embarcadère"

"Embarcadère" en "Congo serre "

Afgezien van de Oranjerie, die rond 1818 gebouwd werd in opdracht van Willem I der Nederlanden, en enkele kleine kweekserres uit de tijd van Albert I, werd het volledige serrecomplex gebouwd tussen 1874 en 1905, op initiatief van Leopold II en onder leiding van achtereenvolgens Alphonse Balat, Henri Maquet en Charles Girault als architect.
Er werd een parcours uitgestippeld dat je ook buiten de serres brengt, met uitzicht op een deel van het park van het kasteel. We gingen ook even binnen in het atelier van Koningin Elisabeth.

Wandelend op het domein

Trappen naar het "Palmenpaviljoen"

Interieur van de "Diana Serre "

Japans Paviljoen

Van de kleurrijke Japanse azalea gaat het naar lange palmbomen uit Congo. De kers op de taart is de Winterhof of Grote Rotonde, een hoge cirkelvormige serre versierd met zuilen. Het gebouw is een juweeltje van glas en ijzer.

Onder de koepel van de Wintertuin

Bloemenpracht
De ronde, koepelvormige Wintertuin is het belangrijkste en grootste gebouw van de Serres. Deze imposante serre heeft een diameter van 60 meter en is 30 meter hoog. De keuze voor de beplanting vloeit  voort uit de kolonisatie van Belgisch Congo. Het zijn stuk voor stuk zeldzame en uitzonderlijke planten vanwege hun exotische aard, de oudste zijn 350 jaar. De meest opmerkelijke planten in de Serres zijn de gigantische palmbomen, waarvan een groot deel nog dateert uit de tijd van Leopold II. Verder vind je er nog azalea's, bananenplanten, bamboe, Chinese schermpalm, fuchsia's, hibiscussen, Japanse sierkers, Kaapse jasmijn, Medinilla magnifica, orchideeën, palmen, pantoffelplanten,
Overzicht
Een mooi prieeltje
Toren bij de busparking
 

 

Afspraak op de parking om 12u en vertrek naar restaurant De Bosuil in Overijse.
We krijgen soep, Orloffgebraad met kroketjes en een chocomousse voorgeschoteld.
Vertrek uit het restaurant om 14.15u

Bezoek Brussels Airport (nieuwe naam voor de luchthaven van Zaventem).

Het bezoek bestaat uit een rondleiding van 2 uur gevolgd door een busrit op de luchthaven van 1 uur.

Voor de rondleiding in de luchthaven verdelen wij ons in drie groepen van 19 personen.

Onze gids geeft ons eerst een historisch overzicht.

 

 

De bakermat van de nationale luchthaven ligt in Evere. Tijdens W.O. I (1914-1918) begon de Duitse bezetter daar met de aanleg van een 'vliegveld', omwille van de nabijheid van de hoofdstad, de verbinding met de Haachtsesteenweg en het vlakke terrein. De burgerlijke luchtvaart verhuisde naar Haren, dat in 1921 werd aangehecht bij Brussel-stad.

In 1923 werd de luchtvaartmaatschappij Sabena opgericht en ging de Belgische burgerluchtvaart van start. De jonge maatschappij vond haar thuishaven in de gebouwen te Haren .

Het vliegverkeer groeide zo explosief dat Haren te klein werd.
Op het eind van de jaren dertig kocht het Ministerie van Defensie grond in Melsbroek om er een nieuw vliegveld aan te leggen.
Kort erna brak de Tweede Wereldoorlog uit en tijdens de bezetting bouwden de Duitsers Melsbroek uit als luchthaven.
Na de oorlog vond de Belgische overheid de locatie wel geschikt als nieuwe luchthaven voor Brussel en het militaire vliegveld van Melsbroek werd omgevormd tot civiele luchthaven.

Pas in de jaren vijftig werd Zaventem door de Belgische regering als vestigingsplaats gekozen voor een nationale luchthaven. Ook Melsbroek was te klein geworden, zeker met het oog op de verwachte bezoekersstroom voor de Wereldtentoonstelling van 1958 te Brussel.
De gebouwen en gronden in Melsbroek werden ter beschikking gesteld van de luchtmacht.
De Wereldtentoonstelling te Brussel van 1958 gaf een nieuwe impuls aan de groei van de luchthaven: de passagiersactiviteiten verhuisden definitief naar het grondgebied van Zaventem

In 1994 werd Pier B in gebruik genomen waardoor 21 miljoen passagiers per jaar konden verwerkt worden.
Als start voor een nieuwe toekomst, werd door uitbater BIAC Pier A geopend op 15 mei 2002. Dit nieuwe complex moet in de eerste plaats zorgen voor een vlottere doorstroming en meer comfort voor de reizigers.

Vanaf 20 oktober 2006 heet de luchthaven officieel Brussels Airport

In de periode van 1958 was het aantal passagiers 500 000 per jaar, nu heeft men dat in 2 weken ! !
Oppervlakte van 1245 hectare , circa 250.000 vliegbewegingen en ruim 16,2 miljoen passagiers per jaar. De luchthaven ligt op het grondgebied van de gemeenten Zaventem, Machelen en Steenokkerzeel; de hoofdstad Brussel ligt op 12 kilometer afstand. De luc hthaven wordt geëxploiteerd door de Brussels Airport Company , voorheen beter bekend onder de afkorting BIAC
Passagiersvliegtuigen kunnen gebruikmaken van twee pieren, de A-pier voor vluchten van en naar Schengenlanden en de B-pier voor vluchten van en naar niet-Schengenlanden

We starten onze wandeling op het 4 de verdiep. Op deze verdieping hebben de locale directies hun kantoor.
Enkele weetjes :

•  Het is moeilijk personeel te vinden voor de luchthaven, want het is geen "9 to 5 job", er is meertaligheid vereist en men heeft een auto nodig

•  80 % van de reizigers komen nog altijd met eigen vervoer of worden gebracht

•  25% van de inkomsten wordt verkregen uit niet-luchthavengebeuren (b.v. shops), voor sommige luchthavens is dit 40 %, dus op dit gebied is hier meer nodig

•  Vliegtuigen moet betalen om hier te landen, de prijs hangt af van een aantal factoren (geluid, piek-of daluren), de gemiddelde prijs is tegenwoordig 100 000 oude Belgische franken.

Op het 3 de verdiep gaat de uitleg van de gids verder bij het grote bord met de "departures" (vertrekkende vliegtuigen)

Op het 3 de verdiep gaat de uitleg van de gids verder bij het grote bord met de "departures" (vertrekkende vliegtuigen)

•  het is niet de luchthaven die deze gegevens noteert, maar de maatschappijen zelf (de luchthaven controleert)

•  het aantal vertrekkende vliegtuigen varieert van 250 tot 1000 per dag, er zijn veel VIP vliegtuigen aangezien Brussel Europese hoofdstad is en er een NAVO hoofdkwartier is)

•  volgens onze gids is Brussel de stipste luchthaven van Europa!!!!

•  Voor ieder vliegtuig moet een vliegplan opgesteld worden, dit gaat dan naar de verkeersleidingen, één exemplaar gaat naar Eurocontrol.

•  Wat de bestemmingen betreft: elke luchthaven heeft drie letters b.v. voor Londen Heathrow is dit LHR

•  Niet meer wachten aan de incheckbalie, met de Express check-in kan je inchecken in slechts 12 seconden. Tegenwoordig enkel voor lijnvluchten. Voor de bagage ga je dan naar de bagage-drop-off.

Nu nog wat uitleg over wat er met de bagage gebeurt nadat je deze afgegeven hebt.

  • Aan de check-in balie geven de passagiers hun bagage af. In ruil hiervoor krijgen ze een bagageticket. Op dit ticket staat het bagagenummer, de naam, de vluchten en de (tussen)- bestemmingen vermeld.
  • Wanneer de bagages van de verschillende check-in eilanden komen, gaan ze eerst langs de screening. Hier wordt de bagage gecontroleerd op verboden goederen, zoals drugs, wapens, archeologische stukken, De controle wordt in een aantal niveaus onderverdeeld:
  •   Level 1: Alle bagage (check-in en transfer) wordt door een röntgenscanner gehaald. Een transportband loopt door dit apparaat. Indien de bagage verdacht is, gaat men door naar
  • level 2. Dit stadium is een virtuele controle. Operators hebben gedurende 20 seconden de tijd om de door de machine als verdacht aangemerkte röntgenbeelden, die in level 1 gemaakt zijn, te bekijken op een monitor. Binnen deze 20 seconden moeten de operators beslissen of de bagage inderdaad verdacht is en wordt uitgesorteerd naar volgend level
  • Level 3 : De verdachte bagage wordt naar een tweede screening machine geleid die de volgende stap in de controle uitvoert. De operator heeft dan 90seconden de tijd om de foto te bekijken en te beslissen of de bagage verdacht is.
  • Level 4 : De bagage wordt via de Hotline-band naar de CTX Invision screening gebracht. Indien de bagage goedgekeurd wordt, dan brengt de Security het naar de juiste chute. Als de bagage nog altijd verdacht blijft, gaat de Security met de bagage naar de gate waar hij de passagier verzoekt om de bagage open te maken. Na elke level wordt de bagage gescand zodat men kan opzoeken waar de bagage zich bevindt.

We gaan door de grenscontrole naar Pier B. (De A-pier is voor de schengen- landen).

We bezoeken de lichtstraat met haar taksvrije winkels, eet -en drinkgelegenheden en gebedsruimten.

De gebedsruimte bestaat uit 5 kapellen.

Herman Boon zaliger, heeft daar prachtige kapellen laten inrichten op een wijze die bezichtiging zeker waard zijn.

Voor de Katholieken is een gebedsruimte voorzien waar kruisen en altaar gemaakt zijn van vliegtuigmateriaal. Het vleugeldeel als tafelblad is een prachtige vondst. Het motorkopstuk met dan de EU sterrenvlag achter het Mariabeeld vormt het gekende sterren aureool voor de Heilige Maagd.
De Orthodoxe Kerk is gewoon een "museum pronkstuk" maar geeft even goed mogelijkheid voor innerlijke bezinningsruimte.

Wat een tegenstelling dan voor de protestantse ruimte. Sober maar toch uitnodigend tot innerlijke rust en bezinning.

Daarnaast is er ook een moskee.  

Links de Orthodoxe kerk
Vanuit de Skyview Lounge hebben we een prachtig uitzicht op de inschepingsvloer. We kunnen er (als je er lang genoeg zit natuurlijk) het indokken van vliegtuigen, het laden en lossen van bagage, maaltijden en drank en de bevoorrading met brandstof gadeslaan, evenals de werking van de loopbruggen. Al deze luchthavenoperaties worden toegelicht.

Het tweede deel van de rondleiding bestaat uit een één uur durende rondrit per bus op het luchthavendomein. We leggen 22 km af. Het gebied van de luchthaven heeft een oppervlakte van 12,50 km 2 op het grondgebied van 7 verschillende gemeenten.

Wij rijden langs "General Aviation", langs de vrachtstad Brucargo, de luchthavenbrandweer, de militaire luchthaven Melsbroek, de nieuwe verkeerstoren en het computergestuurde luchtverkeersleidingscentrum CANAC.

Brucargo gebouw De verkeerstoren

International Airport Company (BIAC), deze firma is de uitbater van de luchthaven te Zaventem en de trotse eigenaar van een stulpje van 1 245 ha in de Brusselse rand. Hierbij horen eveneens 10 km start- en landingsbanen, verschillende hangars, terreinen, kantoren en de nodige faciliteiten voor het passagierstransport.

De rondrit gaat langs Brucargo en het 'bommenkot', waar de vracht eerst wordt 'getest', zeker voor de risico- landen. In deze decompressiehal wordt verdachte lading geplaatst en via de daling van de luchtdruk wordt nagekeken of de vracht (of uw koffer) explosief actief is.

Vervolgens ging de tocht langs asielcentrum 127 en 127 bis en de nieuwe verkeerstoren van Belgocontrol. In 2004 werd de nieuwe verkeerstoren in Steenokkerzeel in gebruik genomen door de lokale luchtverkeersleiding .

Een vliegtuig van het koerierbedrijf DHL

De rondrit over het terrein van de luchthaven eindigt rond 18.15u.

Via de E40 en de E17 rijden we naar Wevelgem, waar we de uitstap beëindigen in Het Vijverhof met een broodmaaltijd.

 

SITEMAP