home onze vereniging activiteiten Forum verslagen Fotoalbums Contact

De terugreis

Dinsdag 15 mei

Inladen van de valiezen en vertrek rond 8.30u.
We rijden eerst naar het ongeveer 30km van Krakow gelegen Ojow Park.
Het Nationaal Park is 2146 ha groot en daarmee het kleinste nationaal park van Polen.
Het bestaat uit een bergketen van krijtrotsen. Het omvat de vallei van de rivier de Prudnik, die zich hier 200 meter diep in de kalkrotsen heeft ingeslepen.

In het kleine park zijn veel smalle oude rivierdalen te zien met rotshellingen die onder invloed van erosie en karstverschijnselen de meest fantastische vormen hebben gekregen. Hier kan je bijna alle elementen bekijken van het Jurassic landschap .

Het leven van de boeren is hier nog erg traditioneel: ze werken nog met het paard.

Op de linker foto zien we de 25-m-hoge rots die vanwege zijn vorm de Herculesknots wordt genoemd .

Rechts de kaplica 'Na Wodzie' (kapelletje). De kapel is van hout, en is over de rivier heen gebouwd.

We verlaten de bus voor een wandeling naar het Pieskowa Skala (kasteel).
Er is wat klimwerk nodig om het kasteel te bereiken, voor diegenen die verkiezen langs de rijweg te gaan gebeurt het klimmen langzamer

In het dal van de Pràdnik, tussen de rotsen van het Ojcowski Nationaal Park, heeft ooit koning Kazimierz de Grote zijn kasteel laten bouwen. Er is een gezegde over deze koning dat hij "een Polen van steen aantrof en een Polen van baksteen achterliet". In de 2de helft van de 16de eeuw werd het kasteel omgebouwd tot residentie van de magnatenfamilie Szafraniec. Het kasteel bestaat uit een Gotisch- en een Renaissancedeel.

Het kasteel werd in de 14e eeuw gebouwd door koning Kazimierz III Wielki. Het huidige uiterlijk dateert echter van de 16e eeuw, toen de burcht werd veranderd in een imposante magnatenresidentie. In 1718 brandde het kasteel volledig af. De toenmalige eigenaar restaureerde het kasteel, maar het renaissancekarakter ging daarbij grotendeels verloren. In de 19e eeuw raakte het kasteel in verval.
Tijdens de restauratie na de Tweede Wereldoorlog kreeg het kasteel een groot deel van zijn oorpronkelijke uiterlijk terug. De arcadengangen rond het binnenhof werden gerestaureerd, wandschilderingen werden blootgelegd en de beroemde loggia met uitzicht over het dal van de Pradnik keerde terug.

Hiernaast (wat wij echter niet zagen!): de binnenplaats, gebouwd in Renaissancestijl is omringd door loggia's op alle 3 verdiepingen, tussen de bogen hangen mooie, gebeeldhouwde koppen van mensen en dieren.
Daarna is het tijd om naar onze bus terug te wandelen.

We rijden daarna naar het restaurant waar we "Grieks" eten en na de middag vertrekken we richting Czestochowa.

Czestochowa

Czestochowa staat bekend als 'het spirituele centrum van Polen'. In het klooster van Jasna Gora wordt het icoon van de Zwarte Madonna bewaard, dat eeuwenlang Russische, Zweedse en Duitse aanvallen op de Poolse natie heeft weerstaan, volgens de gelovigen zelfs afgeweerd. Het bedevaartsoord wordt het hele jaar door druk bezocht.

De stad is vooral beroemd vanwege het Paulinerklooster op de Jasna Gora (lichte berg), een heuvel in het westen van de stad. In de barokke kloosterkerk bevindt zich de Zwarte Madonna van Czestochowa.

Er zijn heel wat verhalen en legendes over de icoon van de Zwarte Madonna in omloop.

De legende vertelt dat de ikoon met de Zwarte Madonna geschilderd werd door de evangelist Lukas op een plank uit de tafel van de Heilige Familie in Nazareth. Uit Jeruzalem overgebracht naar Constantinopel, kwam de ikoon in het Westen aan het Hof van Karel de Grote. Pas later is de ikoon uit West-Europa teruggekeerd naar het Oosten, in Oekraïne dat toen door Kiev werd bestuurd. Als oorlogsbuit werd de Zwarte Madonna later meegebracht naar Czestochowa .

Nog volgens een legende zou de icoon in 1384 naar de Poolse stad Czestochowa.zijn gebracht. Tijdens een van de vele veldslagen in de Middeleeuwen rukten de Hussieten in 1430 de icoon uit het altaar. Ze namen hem mee, maar onderweg ontdekten ze dat de icoon steeds zwaarder werd. Toen ze hem met zwaarden probeerden stuk te hakken, begon de icoon te bloeden. Uiteindelijk viel hij in drie stukken uiteen. De koning gaf opdracht hem te restaureren, maar in de linkerwang van Maria lieten ze een litteken zitten.

De ikoon werd meegebracht door Ladislas van Opole toen hij in 1382, vorig jaar 600 jaar geleden, in Polen verbleef om daar steun te zoeken voor de politiek van de Anjous die, bij ontbreken van mannelijke erfgenamen, een dochter van de koning van Hongarije en Polen op de troon in Krakau wilden plaatsen. Als vazal van de koning van Hongarije en Polen had Ladislas enkele jaren tevoren geregeerd over de Oekraïense vorstendommen.
De ikoon bleef in Czestochowa, volgens de legende omdat de paarden die de wagen van Ladislas trokken daar niet meer verder wilden, in werkelijkheid waarschijnlijk omdat de Hongaarse koning op die plaats in juni 1382 een klooster had gesticht van de Hongaarse en dus aan hem onderdanige orde van de heilige Paulus de Kluizenaar.
Het is wel duidelijk dat de Zwarte Madonna van Czestochowa niet in Polen zelf werd vervaardigd. De eterische, dromende blik, de starende ogen en de gesloten mond wijzen volgens kenners op oosterse invloeden, misschien via een Italiaanse school. Het is geen troostende, genezende, opbeurende madonna - het gezicht straalt veeleer lijden uit, smart en droefheid.
De Madonna krijgt regelmatig een andere "outfit". Het zijn alle goudbestikte en met dure edelstenen bezette kleren.

We bezoeken eerst het museum.
Het klooster is eigendom van de Paulinenorde (patroon van de orde is Paulus), een mannelijke orde van in het wit geklede broeders die zich bezig houden met onderwijs en religie.
Dit centrum is het centrum van Mariaverering in Polen.
Volgens onze gids zijn er in Polen minder kruisen dan kapellen, dus grotere verering voor Maria dan voor Jezus.

Het kloostercomplex, dat door een vierkante vesting met bastions is omgeven, ligt ongeveer drie kilometer buiten het centrum. De 105 meter hoge slanke kerktoren is reeds van verre te herkennen

We bezoeken eerst de tentoonstelling, waar echter geen foto's mogen genomen worden
Het arsenaal, de schatkamer, de ridderzaal en het ter gelegenheid van het 600-jarig bestaan opgerichte museum herbergen waarschijnlijk de rijkste kunstnijverheidscollectie van Polen.

Na hun eerste kommunie komen de Poolse communiekantjes naar het mirakuleuze beeld.

Langs de zuidelijke gevel van het klooster en naast de kapel van de Heilige Maagd bevindt zich de Ridderzaal.. Deze werd gebouwd in 1647 in Renaissancestijl en wordt gekenmerkt door de rijkdom en harmonie van haar architectuur. Deze ridderzaal heeft een zeer representatieve rol voor het klooster. Op het verste einde is er een altaar voor de heilige Johannes de Evangelist uit de 18 de eeuw.

In deze Ridderzaal een replica van het icoon De Zwarte Madonna.

In zowat ieder gezin in Polen is er een kopie te vinden van de Zwarte Madonna,

Het is een feit dat vanuit Czestochowa Maria enig verweven is met de geschiedenis van Polen. Zo werd in 1655 Polen onder de voet gelopen door een groot leger uit Zweden. Pater overste en zijn confraters gesteund door een legertje van 170 Poolse soldaten wisten de 3000 Zweden het hoofd te bieden en het eindresultaat was dat vanuit Czestochowa Polen ontdaan werd van de lastige noorderburen. Prinsen, koningen en kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders kwamen tot de dag van vandaag O.L. Vrouw hier om hulp, raad en bijstand vragen tot de eerste president na het communistische regime, Lech Walensa toe, die naast de vele andere souvenirs uit de geschiedenis van Polen, er zijn oorkonde als Nobelprijswinnaar achterliet.

THE BASILICA OF THE HOLY CROSS AND NATIVITY OF MARY

De Heilig Kruis kerk ligt naast de Kapel van de Heilige Maagd en kreeg de titel van basiliek in 1906. Ze is 46m lang, 21m breed en 29m hoog.

De kerk werd na een brand in 1690 verbouwd tot een basilica met een rijk barok interieur. Op de gewelven is uitbundig stucwerk aangebracht met medaillons en beschilderingen van Karl Dankwart.

En dit is het dan, het enige echte icoon van De Zwarte Madonna.
Het bevindt zich In de kapel aan de linkerzijde van de Basilica, op het hoofdaltaar van de Kaplica Matki Boskiej Czestochowskiej (Kapel van de Moeder Gods van Czestochowa)
Het schilderij van Maria met het Kind waar het in Jasna Góra allemaal om gaat!!!
Het hoogaltaar waarin de Zwarte Madonna staat, werd gebouwd in 1650. De houten constructie is bedekt met een ebbenhouten rand en gedecoreerd met fraaie zilveren versierselen
Zeer kostbaar zijn de talrijke kleden van de Madonna. Het zijn fluwelen, met zilver en edelstenen bestikte gewaden, die slechts de handen en het gezicht vrijlaten. Sinds de Zwarte Madonna in 1717 tot `koningin van Polen' werd uitgeroepen, wordt zij ook als zodanig vereerd. De gouden roos in de ruimte is een geschenk van paus Johannes Paulus II, die het klooster in 1979 bezocht
Links: onze Poolse gids van wie we over enkele minuten afscheid zullen nemen.
Rechts: de gids voor Czestochowa

Nog even een blik op de klokkentoren.

Deze klokkentoren, verschillende keren beschadigd door branden, is herbouwd in 1906. Het laagste deel dateert van 1714 en is in barokstijl. Aan de buitenzijde, op de hoogte van het 2 de verdiep, bevinden zich vier klokken aan elke zijde van de toren. Al deze klokken worden gestuurd door één mechanisme van 36 klokken die Marialiederen brengen.

Daarna rijden we via Lubliniec en Opole naar de autosnelweg.
Het is hevig aan het regenen, de weg is tamelijk smal en er is druk verkeer.

Daarna rijden we op de autosnelweg naar Hotel Piast in Bolislawiec.

Woensdag 16 mei

Ontbijt in het hotel om 6.30u en vertrek om 7.30u.
Op de foto rechts een beeld van het stadje Bolislawiec

Aan de grens Polen-Duitsland moet iedereen zijn identiteitskaart laten zien.
Rond 9.20u zien we aan onze linkerzijde de skyline van Dresden.

Ondertussen kijken we naar de film 'An Inconvenient Truth' van Al Gore, meegebracht door Rita.
HIeronder nu nog enkele beelden van deze laatste reisdag.

Na de koffiestop in de voormiddag organiseren we een quiz met vragen over de bezienswaardigheden van deze reis, dit om de lange busreis wat aangenamer te maken.
Waarlijk, iedereen doet zijn (en haar) best, het is verwonderlijk hoe goed men geluisterd heeft en hoe veel men onthouden heeft. Proficiat!!

 

SITEMAP