home onze vereniging activiteiten Forum verslagen Fotoalbums Contact

Zaterdag 2 juni en zondag 3 juni. Bezoek Abdij Melk en terugreis.


Na het bezoek aan Stift Heiligenkreuz en ons middagmaal rijden we naar Melk, waar we de beroemde abdij zullen bezoeken.

ZATERDAG 2 JUNI. NAMIDDAG.
ABDIJ MELK


De bus wordt achtergelaten op de parkeerplaats buiten het zicht van de abdij, en we lopen de laatste paar honderd meter naar de buitenste poort,die geflankeerd wordt door beelden van twee van de abdij patroonheiligen, St. Leopold en St. Colman

Langs een voorhof en een rond boogportaal in de oostelijke gevel van de abdij komt men in de "Hof van de prelaat", die een oppervlakte van een kleine voetbalveld in beslag neemt.  

We komen aan rond 14u, maar de gids is er nog niet.
Dus kunnen we even genieten van de zon en er is ook tijd om groepsfoto's te maken.

 

 

Eerst een beetje geschiedenis !!!

De abdij van Melk (Duits: Stift Melk) is een Benedictijnenabdij bij de stad Melk, gelegen aan de Donau (Neder-Oostenrijk)

In 976 kwamen de Babenbergers aan de macht.
Hun residentie was gevestigd in Melk. Toen zij hun residentie verplaatsten, schonken ze hun kasteel aan de Benedictijnen.

In 1089 werd de abdij gesticht.
De Abdij van Melk komt ook voor in de beststeller '' De naam van de roos'' van Umberto Eco. De verteller van dit middeleeuws moord mysterie is Adso van Melk, een Benedictijner monnik uit deze abdij. Hij raakt betrokken bij duistere daden tijdens het bezoek aan een Italiaans klooster in het jaar 1327.

Van 1702 tot 1736 kwam onder leiding van bouwmeester Jakob Prandtauer het 320 meter lange barokcomplex tot stand, dus het gebouw dat we nu bekijken is ongeveer 300 jaar oud.

Rondleiding

Op het binnenplein ontmoeten we onze gids Bernadette

 

De moderne fresco's stellen de 4 hoofddeugden voor : Wijsheid, Matigheid, Zielskracht en Gerechtigheid

 

De oostgevel vormt de ingang van het kasteelachtige klooster. Vanaf het kleine balkon boven de boog van de abten werden gasten in vroegere tijden toegejuicht. Rechts en links van het balkon zijn beelden van de apostelen Peter en Paulus, de patroonheiligen van de kerk.

Museum

De poort in een hoek van de binnenplaats leidt naar de keizerlijke trap die leidt naar de Keizerlijke Vleugel , het deel van het complex dat bedoeld was voor de keizerlijke familie

Via de "Trap van de Keizer " komen we op de tweede verdieping, waar het museum zich bevindt.  In vroegere tijden was dit het deel dat gereserveerd was voor de keizers, toen ze de abdij bezochten

 

 

Op de eerste verdieping zien we een gebeeldhouwde groep, samen met het motto van keizer Karel VI : "Constantia et Fortitudine", wat betekent "doorzettingsvermogen en moed".

"Constantia et Fortitudine"

Eigentijds en origineel: een standbeeld van de heilige Benedictus en een boek van zijn monastieke regels in een neon blauwe kamer

Kaisergang, met portretten van de Oostenrijkse keizers.
Portretten van
Maria Theresia en Leopold III von Babenberg in de Kaisergang of keizers 'Gallery'.
De schilderijen van voor 1759 werden gemaakt door de eigen huisschilder in die tijd, Franz Joseph Kremer

De arcaden op de tweede verdieping zijn eveneens een lust voor het oog.  Ze strekken zich uit over de hele zuidelijke voorzijde van het complex en zijn bijna 200 meter lang.  Aan de muren hangen portretten van alle Oostenrijkse heersers, van markgraaf Leopold I tot de
laatste keizer van Oostenrijk, Karel I.

 

Het museum is ingericht in de "Kaiserzimmer"

Een tiental van de kamers van de Babenbergers zijn omgebouwd tot een museum gewijd aan de geschiedenis van de abdij

Het museum toont de geschiedenis van Melk en enkele van de kunstschatten van de abdij.

Verschillende Babenbergers gaven het klooster belangrijke overblijfselen en kunstwerken zoals :

- het lijk van St. Coloman,

- een stuk van het kruis van Christus .
Het kostbaarste heiligdom van de abdij van Melk is het kruis, dat prachtig werd bewerkt met goud en edelstenen, en dat een grote splinter van het kruis van Christus bevat, waarin de sporen nog zichtbaar zijn van het Heilig Bloed.

Dit kruis maakte ooit deel uit van de schat van de Heilige Koning Stefanus van Hongarije. Koning Ava schonk het in 1045 aan de markgraaf Adelbert de Overwinnaar van Oostenrijk,om vrede te kunnen sluiten. Het werd dan plechtig overhandigd aan de abdij van Melk.


Kamer 5 is de spiegelzaal.
Veel monstransen en kelken zijn in puur goud. De beelden (foto links) zijn uit hout en hol aan de achterkant


Links: staf van een abt.
Rechts: monstrans
 

Kamer 6 bevat o.a. kerkelijke kledingstukken Zo'n kazuifel weegt tussen de 10 en de 15kg


In de volgende kamer van het museum zien we o.a. dit houten kruis (Romaans) uit de 12de eeuw.
De Benedictijner monniken van Melk waren zuinig in bepaald opzicht. De kist hierboven is ontworpen om te worden hergebruikt. Dit is een herbruikbare kist ontworpen door keizer Jozef II in de 18e eeuw. Gemaakt van blank hout, werd de kist met de overledene erin neergelaten in het graf. De begrafenisondernemer kon later aan de grote vergrendeling trekken voor het openen van een luik aan de onderkant waardoor het lichaam in het graf kwam te liggen. De kist werd verwijderd en opnieuw gebruikt. Ingenieus!

In kamer 8 van het museum zien we moderne kunst aan de muur vóór geprojecteerde beelden !

 

In kamer 9 een vleugelaltaar uit 1502 , het bestaat uit 8 schilderijen.

 

Metalen kist, lijkt op schatkist. Deze bevatte documenten en twee sleutels : één voor het binnenstappen in het klooster en één voor het binnengaan in de hemel !

 

De laatste kamer is een ronde kamer met een ronddraaiende maquette van de abdij

 

Daarnaast herbergt de abdij ook nog het Stiftsgymnasium Melk , de oudste nog bestaande school in Oostenrijk.Die heeft ongeveer 900 leerlingen

 

Marmeren kamer

Na de tentoonstelling komt men in de Marmeren kamer, die werd gebruikt als eetkamer. Het is een grote rechthoekige zaal met opvallende plafondschildering.

Beroemde gasten konden hier eten en naar muziek luisteren.

 

De schilderingen op het plafond in de Marmeren zaal en in de bibliotheek zijn werken van Paul Troger, andere architectonische schilderijen zijn van Gaetano Fantis.

Marmeren zaal. : plafondschildering door Paul Troger (1731)

De plafondschildering toont Pallas Athena op een wagen getrokken door leeuwen als een symbool van wijsheid en gematigdheid. Hercules is aan haar linkerzijde, als symbool van de kracht die nodig is om de driekoppige hond van de hel, en de zonde te overwinnen. Zowel Pallas Athena als Hercules zijn verkapte verwijzingen naar de Heilige Roomse keizer Karel VI

Op het balkon

Een ruim balkon vormt het westelijk gedeelte van het totale systeem. Het verbindt de Marmeren Hal van de bibliotheek en biedt buiten prachtig, vrij uitzicht op de rivier en het landschap in het westen, de bergen in het noordwesten en de stad Melk aan de voet van het klooster in het noorden.

Diepte van 64m en de kerk is ook precies 64m hoog.

 

De abdij is heel indrukwekkend en strategisch in het landschap in het Donaudal gelegen
Op de foto's zien we een zijarm van de Donau. Er bestaat ook een rivier die "Melk" noemt (komt uit het Slavisch en betekent "stroomt langzaam").

 

Mooi uitzicht vanaf het terras
Kerk voorgevel
De bibliotheek
De bibliotheek

De bibliotheek is een belangrijke plaats voor de Benedictijnen
Geen wonder dat je wordt getroffen, niet alleen door de schoonheid, maar ook door de inhoud van deze bibliotheek.
De abdij bezit een grote bibliotheek met bijna 100.000 boeken, waarvan sommige uit de 12e eeuw dateren.
Wil je hier alles lezen, dan moet je 300 jaar aan een stuk lezen !
Er zijn 1800 handgeschreven manuscripten, de oudste zijn uit de 9e eeuw.

 

De bibliotheek van Melk is verdeeld in twee grote kamers, deze hebben beschilderde plafonds met fresco's van Paul Troger uit 1731-1732

De plafondschildering van Paul Troger (1731/32) is, in tegenstelling tot de deze in de Marmeren zaal, een symbolische uitbeelding van het geloof. In het midden is een vrouwenfiguur herkenbaar, Allegorie op het geloof. Ze wordt omringd door vier groepen van engelen, die staan ​​voor de vier kardinale deugden: Wijsheid, Rechtvaardigheid, Sterkte en Matigheid.

De vier houten beelden (hieronder zijn er twee zichtbaar) zijn afbeeldingen van de vier faculteiten: theologie, filosofie, geneeskunde en gerechtigheid.

Elk boek heeft goudkleurige inleg op de omslag en de boeken schitteren in de verlichting van de bibliotheek
Niet alleen de boeken glinsteren, maar het gehele interieur van de bibliotheek wordt uitgevoerd in goud- en bruintinten die ook het licht weerkaatsen.

Studenten die naar school gaan op het Stift Melk mogen ten volle gebruik maken van de bibliotheek en kunnen hun opzoekingen doen in een van de ongeveer 100.000 boeken en historische manuscripten in de bibliotheek.
De boeken zijn in het Latijn, Grieks, Hebreeuws en handelen over astrologie, filologie, enz

Hieronder (rechts) zie je dat er meerdere zalen zijn

Houten stukjes in het midden zijn
ondersteuning en lijken op boeken
Er is een bovenverdieping
 
Uit de bibliotheek leidt uw weg over een wenteltrap naar beneden naar de abdij kerk..
 
Abdijkerk

Het hoogtepunt van de abdij is de Stiftskirche ( Abdijkerk ). De kerk heeft een verbazingwekkend aantal ramen en is rijkelijk versierd met marmer en fresco's van Johann Michael Rottmayr met hulp van Troger.

Het prachtige interieur, rijkelijk versierd met bladgoud, stucwerk en marmer, is ingericht in de kleuren goud, oker, oranje, groen en grijs

 

Het centrale thema van het vergulde hoogaltaar is de marteldood van de apostelen Peter en Paulus . Ze werden, volgens de legende, op dezelfde dag naar de kerker Marmertine geleid voor executie. Een enorme gouden kroon boven de twee vergulde beelden tonen de marteldood van de twee in de christelijke zin als een overwinning.

De twee apostelen zijn omgeven door sculpturen van profeten uit het Oude Testament. Hoog boven alles torent God de Vader

 

Hoofdaltaar: St Peter en St Paul
De betekenis van de abdijkerk van Melk is te zien in de inscriptie op het hoogaltaar: "NON CORONABITUR NISI LEGITIME CERTAVERIT" ("Zonder een legitieme strijd is er geen overwinning")

De strijd die leidt naar de overwinning wordt op het hoogaltaar belichaamd door het martelaarschap van de apostelen Peter en Paul, en verder uitgebeeld door het martelaarsschap van St. Coloman (Coloman Altaar). Hieronder het Colomon altaar in het transept van de kerk

 

We zien de strijd van de monnik voor de deugden, het thema van het plafondfresco, in een afbeelding van de heilige Benedictus. De overwinning in deze strijd wordt enerzijds afgebeeld door de grote overwinningskroon op het hoogaltaar en de koepelfresco's, en anderszijds in het middenschip fresco. Het fresco links toont de triomf van Sint-Benedictus.
Het fresco rechts heeft als thema : "De overwinning van de monnik".
Het koepelfresco is een visioen van de hemel met God de Vader, Christus en de Heilige Geest, omringd door de apostelen, Maria en een groot aantal heiligen die een speciale betekenis voor de abdij van Melk hebben.

Nog eens zoals je het abdijkerkplafond ziet :
Links: De triomf van de Monnik door Johann Michael Rottmayr,
Rechts: De triomfantelijke opgang van Benedictus naar de hemel door Johann Michael Rottmayr

 

Blik naar het orgel toe
Preekstoel
De koorbanken
Detail koorbanken

Het orgel

 

Aan de linkerkant van het schip ligt de sarcofaag met het gebeente van de heilige Coloman.
St. Coloman was een monnik van Ierse of Schotse afkomst, en van koninklijke afkomst, die op een pelgrimstocht naar Jeruzalem, ongeveer 15 mijl van Wenen, op een plaats genaamd Stockerau, aangehouden werd en ervan beschuldigd werd een Moravische spion te zijn.
Na gemarteld te zijn, werd hij opgehangen naast een aantal rovers op 18 oktober 1012. Volgens de overlevering bleef zijn lichaan ongeschonden en onaangetast door dieren .
St. Coloman' s overblijfselen werden naar de abdij van Melk overgebracht in 1014
Zijn relieken liggen in de sarcofaag onder het altaar in de abdijkerk

 

Een glazen sarcofaag met daarin een "catacombe heilige"
(gegeven aan het klooster door Cardinel Crivelli in 1722)
op het altaar van St. Johannes de Doper

 

Koninklijke box
St. Michaëlaltaar
 

Op de gevel van de Heilige Kerk, "Peter en Paul ", zien we de standbeelden boven het portaal van St. Michael de Engelbewaarder . Op het fronton tussen de twee torens staat een monumentaal beeld van de verrezen Christus, geflankeerd door twee engelen

Een ruim balkon vormt het westelijke gedeelte van het abdijcomplex. Het geeft uit op de Marmeren Hal en de bibliotheek en biedt prachtig, vrij uitzicht op het rivierlandschap in het westen, de bergen in het noordwesten en de stad Melk aan de voet van het klooster in het noorden.

Zicht op de Abdij van Melk vanuit onze bus
Onderweg

 

Na de rondleiding in de Abdij van Melk is het nog een 300-tal km rijden naar ons hotel in Regensburg : Hotel St. Georg


Enkele foto's van de avondmaaltijd

 

ZONDAG 3 JUNI. TERUGREIS

's Morgens vertrek uit hotel St.Georg stipt om 8.30u

In de voormiddag houden we onze traditionele quiz na een meerdaagse.

De uitslag:

1. Familie Serruys
2.Familie Brassaert
3.Julia en Marita

Middageten in Bad Camberg, Hotel Taunus Residence.

Zeer lekker en ruime porties!

Vertrek 14.10u

Na een stop in Heverlee, bereiken we , via Oostkamp, de parkeerplaats van busmaatschappij Mandelcar in Izegem omstreeks 21 uur.

 

 

SITEMAP